Hoe FitFlop uitgroeide van een idee naar één van de grootste spelers op de schoenenmarkt
Een mens zet in zijn leven gemiddeld 220 miljoen stappen. Als je in je leven zoveel loopt waarom zou je dat dan doen op schoenen die niet lekker zitten en lopen? Om al deze meters op een comfortabele manier te kunnen maken waarbij je er ook nog fashionable uitziet is FitFlop ontworpen.
Fitflop: het idee
In 2005 krijgt Marcia Kilgore tijdens een seminar over cellulitis het heldere moment om schoenen te gaan ontwikkelen die je benen een work-out geven terwijl je loopt. Ze bedenkt het concept voor de FitFlop en gaat in 2006 samenwerken met twee biomechanici die niet naar schoenen kijken als een modeproduct en daardoor om het stereotype beeld van een modieuze schoen heen kunnen kijken.
In de jaren 2006 en 2007 worden de eerste modellen geperfectioneerd. In het jaar 2006 wordt de Microwobbleboard-middenzool ontwikkeld voor de sandalen en in 2007 komt de eerste FitFlop genaamd de Walkstar op de markt in Engeland en Amerika, de lancering van deze sandalen is een direct een succes. In de eerste week na de lancering wordt de eerste voorraad van 30.000 paar direct uitverkocht en in de zomer van 2007 gaat 150.000 paar FitFlops over de toonbank in Engeland en Amerika.
De doorbraak van Fitflop
Als in 2008 de Amerikaanse talkshowhost Diane Sawyer op de set van de talkshow Good Morning America de FitFlop Electra sandalen draagt, knalt de vraag naar Fitflop door het dak en crasht de website van FitFlop. Kort daarna komen de sandalen van FitFlop terecht op de zomerlijst ‘Favorite Things’ van Oprah Winfrey en worden de sandalen een absolute musthave in Amerika. In alle grote media worden artikelen gewijd aan deze nieuwe rage.
Het merk FitFlop barst uit zijn voegen en wordt in 2010 internationaal verkocht met eigen in o.a. merkwinkels in Zuidoost-Azië. Een strategische zet, want in dit gedeelte van de wereld worden sandalen 365 dagen per jaar gedragen. Het merk wordt mede door deze strategische keuze het meest succesvolle sandalen merk van dat moment.
Het comfort van FitFlop
Fitflop profiteert in de jaren 2013 en 2014 van de nieuwe wind die door schoenenland waait. Comfort is het nieuwe hip. Dit is ook te zien aan de verkoopcijfers van FitFlop, want in 2013 (slechts 6 jaar na de lancering van de Walkstar) wordt het 20 miljoenste paar van Fitflop verkocht.
Met de ontwikkeling en patentering van de nieuwe SupercomFF zool kan Fitflop een nog groter scala aan modellen aanbieden aan het immer groeiende aantal liefhebbers van FitFlop. De sandalen, ballerina’s, laarzen en sneakers worden inmiddels in 62 landen verkocht.
In 2018 lanceert FitFlop haar nieuwste aanwinst: de iQushion. De iQushion is een lijn met zeer comfortabele slippers. In deze slippers worden opnieuw nieuwe technologieën verwerkt zodat het lopen op deze slippers een feestje is.
De voordelen van FitFlop
FitFlop heeft zich in de sinds de oprichting in 2006 in 14 jaar ontwikkeld tot één van de grootste spelers op de schoenenmarkt in het comfortsegment. In die tijd heeft het merk ervoor gezorgd dat mensen met hielspoor (voornamelijk dames) weer leuke sandalen, sneakers en slippers kunnen dragen, bij dames het vocht in de benen afnam, en rugklachten verminderd zijn. Ieder jaar hebben wij terugkerende klanten met louter positieve ervaringen met Fitflop.